Przebita opona – jak rozwiązać problem będąc w drodze?
Wypadki chodzą po ludziach. Zdarzają się każdemu i to zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie. Zapewne wiesz, że podczas podróży czyha na Ciebie wiele niespodzianek. Jedną z poważniejszych usterek, jakiej najczęściej doświadczają kierowcy, jest przebita opona.
Może Ci się to przytrafić zarówno w trasie, daleko od domu, jak i podczas zwykłej jazdy po mieście. Jak myślisz, które elementy otoczenia stanowią największe zagrożenie dla Twoich kół?
-
Wrogiem numerem jeden są… (werble), czyli tzw. krawężniki. Wystarczy chwila. Niewłaściwy podjazd, zmiana ciśnienia w kole opona pęka.
-
Nieco niżej na liście znajduje się szkło rozrzucone na drodze. Bardzo często pochodzące z rozbitych butelek.
-
Poruszasz się po obszarach produkcyjnych lub obszarach budowlanych? Wystrzegaj się niewidocznych z daleka gwoździ.
To trzej główni wrogowie, z którymi Twoje opony spotykają się najczęściej. Co jednak powinieneś zrobić, jeśli Twoje ogumienie nie wygra tej walki? W dalszej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek.
Znajdź bezpieczne miejsce
Twój samochód podczas jazdy zaczął się dziwnie zachowywać? Wydaje Ci się, że masz przebitą oponę? Nie panikuj. W pierwszej kolejności zwolnij. Spróbuj powoli wyhamować pojazd i znajdź miejsce, gdzie można będzie podjąć próby naprawy usterki.
Pamiętaj!
Nie zatrzymuj się na ruchliwej autostradzie, drodze ekspresowej czy głównej ulicy. Nie stwarzaj niepotrzebnie niebezpieczeństwa dla siebie i innych uczestników ruchu.
Natychmiast po zatrzymaniu samochodu oznakuj miejsce postoju pojazdu. Teraz włącz światła awaryjne lub pozycyjne (te tylko w przypadku, jeśli auto nie posiada świateł awaryjnych). Wyjmij trójkąt ostrzegawczy z bagażnika i postaw go w odpowiedniej odległości:
-
100 m za pojazdem, jeśli zatrzymałeś się na autostradzie lub drodze ekspresowej;
-
Minimum 30 m, a maksymalnie 50 m za pojazdem, jeśli do postoju doszło na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym;
-
Nie więcej niż 1 m za pojazdem, jeśli usterka pojawiła się w obszarze zabudowanym.
Pamiętaj o oznakowaniu miejsca zatrzymania. Za brak odpowiedniego zasygnalizowania postoju grozi Ci nawet mandat w wysokości 150 zł.
Wymień koło z przebitą oponą na koło zapasowe lub dojazdowe
Auto już zatrzymane. Miejsce postoju odpowiednio oznakowane. Po dokonaniu oględzin ogumienia dochodzisz do wniosku, że jedna z opon jest przebita. Jaka jest pierwsza Twoja myśl? Wymiana koła na nowe… O ile masz takie w bagażniku...
Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem dodatkowego koła, pakując je, miałeś do wyboru:
-
Koło zapasowe,
-
Koło dojazdowe.
Jak pewnie wiesz, obie pozycje nieco się od siebie różnią:
-
Koło dojazdowe jest nieco węższe od koła zapasowego. Ma także mniej skomplikowany bieżnik. Nie nadaje się on do jazdy w trudniejszych warunkach. W związku z tym wytrzymałość takiej opony również jest mniejsza. Instalując koło dojazdowe, musisz czym prędzej odwiedzić wulkanizatora.
-
Koło zapasowe praktycznie eliminuje Twój problem. Montując koło zapasowe, nie musisz martwić się o jak najszybszą wizytę u wulkanizatora;
Może tak się zdarzyć, że z jakiegoś powodu nie będziesz mieć w swoim wyposażeniu ani koła zapasowego, ani dojazdowego. Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Przeczytasz o tym dalej.
Użyj zestawu do naprawy przebitej opony
Brak zapasowego ogumienia to nie koniec świata. Producenci opon przewidzieli, że nie każdy ma miejsce w bagażniku na dodatkowe koło. Stworzyli więc specjalne zestawy do szybkiej naprawy uszkodzonego koła.
Zestaw często wygląda jak sprężarka. Podłączasz go za pomocą wężyka do wentyla przedziurawionego koła. Urządzenie wypełni je powietrzem, a następnie wprowadzi piankę. Teraz wystarczy, że przejedziesz powoli kilka kilometrów. Pianka musi się rozejść po całej oponie, wypełniając i uszczelniając dziury.
Musisz jednak pamiętać, że stosując zestaw naprawczy do kół maksymalny dystans, jaki możesz przejechać to 70 kilometrów. Po naprawie koła tym sposobem należy jak najszybciej znaleźć wulkanizatora, który wymieni przebitą oponę na nową.
Przekroczenie dystansu zalecanego przez producenta zestawu naprawczego może skutkować ponownym uszkodzeniem ogumienia.
Wezwij pomoc assistance
Co, jeśli powyższe sposoby zawiodą, bo nie masz dodatkowego koła w bagażniku lub nie wyposażyłeś się w zestaw naprawczy? A może masz koło, ale nie masz narzędzi potrzebnych do jego wymiany? Wezwij pomoc drogową.
Koszt takiej usługi jest bardzo duży, ale będziesz mieć pewność, że naprawy zostaną wykonane prawidłowo. Co, jeśli jednak Twoje konto i portfel świecą pustkami? Masz dwie możliwości:
-
Wziąć fakturę z odroczonym terminem płatności,
Pierwsza opcja nie zwalnia Cię oczywiście z dokonania płatności - nadal będziesz zobowiązany do pokrycia kosztów pomocy drogowej, które mogą wynosić nawet kilkaset złotych. Ubezpieczenie assistance możesz nabyć już od kilkudziesięciu złotych rocznie. Wówczas koszty pomocy drogowej pokrywa ubezpieczyciel.
Ubezpieczenie asistance obejmuje Cię ochroną na terenie całej Europy i zapewnia Ci pomoc w:
-
Naprawieniu usterki w trasie, m.in.: wymiana przebitej opony,
-
Holowaniu pojazdu,
-
Organizacji noclegu w przypadku, gdy usterka nie może być naprawiona tego samego dnia,
To tylko niektóre przypadki, w których pomoże Ci ubezpieczenie assistance. Jak możesz wyposażyć się w polisę? Taką możliwość daje Ci portal Chronie.pl. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, koniecznie zajrzyj do naszego wpisu, pt. „Ubezpieczenie assistance pojazdu – co warto o nim wiedzieć?”.